Ψυχολογική Υποστήριξη / Συμβουλευτική

Η ψυχολογική υποστήριξη απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους και γονείς και βασίζεται στις αρχές του γνωσιακού – συμπεριφορικού μοντέλου παρέμβασης προσαρμοσμένο στην ηλικία του θεραπευόμενου.

Ψυχολογική υποστήριξη σε παιδιά

Αρχικά λαμβάνεται το ιστορικό από τους γονείς και συζητούνται τα αιτήματα, δηλαδή οι ανησυχίες των γονέων και ο λόγος που απευθύνονται σε κάποιον ειδικό. Στη συνέχεια πραγματοποιείται αξιολόγηση του παιδιού και δόμηση ενός ψήφο παιδαγωγικού προγράμματος παρέμβασης προκειμένου να βελτιωθούν τομείς που εντοπίζεται η δυσλειτουργία. Το υλικό που χρησιμοποιείται για τα παιδιά, ανάλογα με την ηλικία, είναι κοινωνικές ιστορίες, θεραπευτικά παραμύθια, κάρτες, κουκλοθέατρο, ζωγραφική και θεατρικό παιχνίδι, κι έχει στόχο την αναγνώριση, εξωτερίκευση και τροποποίηση των συναισθημάτων και των σκέψεών του παιδιού που οδηγούν τελικά στην υιοθέτηση μιας αποδεκτής συμπεριφοράς και στην απόσβεση των εκάστοτε δυσκολιών.

 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά με δυσκολίες όπως οι ακόλουθες:

  • συναισθηματική ανωριμότητα
  • χαμηλή κοινωνική καταγραφή
  • δυσκολία στις κοινωνικές δεξιότητες
  • ζήλεια
  • άγχος
  • συγκρούσεις
  • φοβίες
  • πένθος
  • κατάθλιψη
  • εναντιωματική συμπεριφορά
  • κρίση ταυτότητας
  • δυσκολίες σχολικής / κοινωνικής ένταξης
  • αναπτυξιακές διαταραχές όπως: Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα, αυτισμός, σύνδρομο asperger κ.τ.λ.

 

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος παρέμβασης, αναμένεται το παιδί να είναι σε θέση να αντιμετωπίζει μόνο του τις δυσκολίες που βιώνει, να έχει πλέον υγιή ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη και συμπεριφορά που είναι κοινωνικώς αποδεκτή.

Ψυχολογική υποστήριξη σε εφήβους

Μετά τη λήψη του ιστορικού από τους γονείς ή από τον ίδιο τον έφηβο, πραγματοποιείται ψυχοπαιδαγωγική αξιολόγηση. Σε συνδυασμό με το αίτημα που υπάρχει από το άτομο ή τον γονιό του, δομείται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης με σκοπό τη βελτίωση, και την αντιμετώπιση της δυσλειτουργίας του. Βασικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται είναι το συμβόλαιο, ο διάλογος, το ημερολόγιο καταγραφής, το σενάριο, τα σχέδια δράσης, οι τεχνικές απεικόνισης κ.τ.λ. Ετσι ο έφηβος εμπλέκεται ενεργητικά στη διαδικασία βελτίωσης, γνωρίζει τον εαυτό του, μαθαίνει να χειρίζεται τους προβληματικούς του τομείς, γίνεται υπεύθυνος και πιο δυνατός να αντιμετωπίσει ο ίδιος τις δυσκολίες που πιθανόν να προκύψουν αργότερα στη ζωή του. Θεραπευτής και θεραπευόμενος δομούν μία σχέση εμπιστοσύνης που βασίζεται στην ειλικρίνεια, την εχεμύθεια και τη συνέπεια, και ο τελευταίος νιώθει ασφάλεια να εξωτερικεύσει τις σκέψεις του αλλά και να τις τροποποιήσει ώστε να είναι πιο λειτουργικές και να μην αποτελούν εμπόδιο στην καθημερινότητά του. Με την ολοκλήρωση της παρέμβασης, είναι σε θέση να εντοπίζει, να τροποποιεί και τέλος να αντιμετωπίζει μόνος του τις δυσλειτουργικές καταστάσεις τεχνικές βασισμένος στις τεχνικές που διδάχτηκε.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι είναι αντίστοιχες με εκείνες των παιδιών.

Ψυχολογική υποστήριξη γονέων

Οι γονείς είναι μία πολύ ευαίσθητη ομάδα ατόμων στην κοινωνία μας καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν ανασφάλειες, φόβους, άγχη, τύψεις, απορίες σε σχέση με την ανατροφή των παιδιών τους. Υπάρχουν φορές που Αναρωτιούνται αν η αντίδρασή τους σε συμπεριφορά ήταν σωστή, γεμίζουν ανασφάλεια για την καταλληλότητά τους ως γονείς, συχνά ανησυχούν για τη στάση των παιδιών τους και δυσκολεύονται να την ερμηνεύσουν. Καλό θα ήταν λοιπόν να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό προκειμένου να επιλυθούν τα ζητήματα που προκύπτουν και να είναι οι ίδιοι πιο λειτουργικοί και ανταποκριτικοί στον ρόλο τους. Ας μην ξεχνάμε ότι από υγιείς γονείς βγαίνουν στην κοινωνία και υγιή παιδιά.