Εργοθεραπεία

Το γνωστικό αντικείμενο του εργοθεραπευτή είναι η μελέτη, η έρευνα και η εφαρμογή των επιστημονικών γνώσεων που κατέχει σχετικά με το ανθρώπινο έργο.

Ενας εργοθεραπευτής προκειμένου να δομήσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, οφείλει να ελέγξει τα παρακάτω:

 

  • τη φυσικο-σωματική διάπλαση του ατόμου
  • περιβαλλοντικές συνθήκες
  • διανοητικούς, πνευματικούς, ψυχοκοινωνικούς παράγοντες
  • πολιτιστικά κριτήρια

 

Ετσι θα έχει  τη δυνατότητα να έχει ολοκληρωμένη άποψη και κρίση για τους λόγους και τους τρόπους που παρεμποδίζεται το έργο.

Το άτομο που παραπέμπεται για εργοθεραπεία μπορεί να βρίσκεται σε οποιαδήποτε ηλικία και παρουσιάζει τα εξής ελλείμματα:

 

  • σωματικά
  • αναπτυξιακά
  • κοινωνικά ή συναισθηματικά

 

Βασικό μέλημα του εργοθεραπευτή είναι να βελτιώσει το άτομο στην αυτό εξυπηρέτηση, τη δημιουργικότητα-παραγωγικότητα, αίσθηση του χώρου και του χρόνου.

Έτσι παρουσιάζει βελτίωση στα εξής:

 

  • λεπτή κίνηση: Πιάνει σωστά το μολύβι, ζωγραφίζει τηρώντας τα όρια, έχει κατανοητά γράμματα
  • αδρή κίνηση: Διατηρεί την ισορροπία του, έχει βελτίωση στη στάση του σώματός του, μπορεί να παίξει μπάλα, έχει άνεση στο τρέξιμο και γενικότερα συμμετέχει σε αθλητικές δραστηριότητες
  • δραστηριότητες της καθημερινότητας: Αυτοεξυπηρετείται στη σίτιση, στην ένδυση, στην υπόδυση, στη χρήση τουαλέτας
  • γνωστικές λειτουργίες: Συγκεντρώνεται πιο εύκολα, γίνεται πιο οργανωτικό, αναπτύσσει την οπτική και ακουστική μνήμη, βελτιώνει τον προσανατολισμό του στον χώρο καθώς και τη σχέση του με την αίσθηση του χρόνου
  • κοινωνικές δεξιότητες: Το άτομο γίνεται πιο κοινωνικό, αλληλεπιδρά ομαλά με το περιβάλλον, διατηρεί καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις, σέβεται τους κανόνες και τηρεί τα όρια
  • οπτικοκινητικό συντονισμό και οπτική αντίληψη: Μαθαίνει να συντονίζει το χέρι με το μάτι του και έχει καλύτερες επιδόσεις στη γραφή και τον αθλητισμό
  • πλευρίωση: Ξεχωρίζει το δεξί από το αριστερό, συγχρονισμένα και τις δύο πλευρές για να επιτελεσει μία δραστηριότητα

Καλό θα ήταν να ελέγξετε τις συνήθειες στην παραγωγή έργου του παιδιού σας και να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό σε περίπτωση που:

  • συναντά δυσκολία στη συγκέντρωση
  • δεν ακολουθεί τις οδηγίες που του τίθενται
  • παρουσιάζει έντονη κινητικότητα η παρορμητικότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • έχει συχνά ατυχήματα, σκονταύτει, χάνει την ισορροπία του, πέφτει εύκολα
  • δείχνει αδέξιο, δεν ελέγχει τη δύναμή του και το σώμα του, του πέφτουν πράγματα κι έχει μειωμένο τόνο
  • δυσκολεύεται σε ασκήσεις που σχετίζονται με το σώμα του (τρέξιμο, άλματα, ισορροπία, χρήση μπάλας κτλ) δεν του αρέσει να χοροπηδάει και να κάνει κούνια
  • παρουσιάζει δυσκολίες στην αυτοεξυπηρέτηση (ντύσιμο, πλύσιμο, ετοιμασία σχολικής τσάντας, μπάνιο, τροφή κτλ)
  • έχει δυσκολίες στις χειροτεχνίες, δεν κόβει επιδέξια με τη χρήση ψαλιδιού, δεν σέβεται τα όρια όταν ζωγραφίζει, δεν κρατάει καλά το μολύβι ή τον μαρκαδόρο-ξυλομπογιά, ο γραφικός του χαρακτήρας δεν είναι κατανοητός
  • το ενοχλούν οι οσμές

Πότε ενδείκνυται

σύνδρομα όπως διαταραχή αυτιστικού φάσματος, δυσπραξία, ΔΕΠ-Υ, νοητική υστέρηση, δυσλειτουργία αισθητηριακής ολοκλήρωσης, μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολίες στη λεπτή, αδρή κινητικότητα, εγκεφαλική παράλυση