Η ειδική αγωγή εστιάζει στην εξατομικευμένη μαθησιακή παρέμβαση με σκοπό να βελτιωθούν ή ακόμη και να αντιμετωπιστούν δυσκολίες μάθησης σε παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, νοητική υστέρηση και σύνδρομα όπως είναι το σύνδρομο Down, ο αυτισμός, η ΔΕΠ-Υ κτλ. Το πρόγραμμα είναι ατομικό και η παρέμβαση ξεκινά με μία ολοκληρωμένη μαθησιακή αξιολόγηση προκειμένου να διευκρινιστούν τα ελλείμματα του μαθητή αλλά και τα σημεία στα οποία σημειώνει υψηλή επίδοση. Στη συνέχεια δομείται το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης και η στοχοθεσία για την πρόοδο του παιδιού. Η παρέμβαση συνήθως στοχεύει στη βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας, της κατανόησης, της ορθογραφημένης γραφής, στον εμπλουτισμό της γραπτής έκφρασης, στην ενίσχυση της αφαιρετικής σκέψης αλλά και της επίλυσης μαθηματικών πράξεων.
Χρησιμοποιείται τυπικό και άτυπο υλικό μέσα από το οποίο ο μαθητής, επιλύοντας εξειδικευμένες ασκήσεις, οδηγείται προοδευτικά στην κατάκτηση της δεξιότητας που συναντά δυσκολίες. Σε ορισμένες περιπτώσεις γίνεται η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή είτε για την αξιολόγηση είτε συμπληρωματικά στην παρέμβαση.
Ενα παιδί χρειάζεται παρέμβαση όταν παρουσιάζει μειωμένη σχολική επίδοση η οποία δεν είναι ανάλογη με την προσπάθεια που καταβάλλει για το μάθημα στο οποίο έχει επαναλαμβανόμενες αποτυχίες.