Στη φιλαναγνωσία το παιδί μέσω του βιβλίου, που επιλέγεται προσεκτικά από τον εκπαιδευτικό, γίνεται είτε ακροατής είτε αναγνώστης, βελτιώνοντας έτσι την αναγνωστική του ικανότητα αλλά και την ακουστική αντίληψη. Πιο συγκεκριμένα, μετά την ανάγνωση διατυπώνονται ερωτήσεις που σχετίζονται με το εξώφυλλο, το περιεχόμενο τα νοηματικά κέντρα, τους ήρωες, τις ιδέες και τα διδάγματα που απορρέουν από την ανάγνωση. Έπειτα πραγματοποιούνται κάποιες παιγνιώδεις δραστηριότητες με σκοπό την καλύτερη κατανόηση του κειμένου, χωρίς να αισθάνεται το παιδί ότι ελέγχεται. Οι δραστηριότητες αυτές είναι μίμηση ρόλων, θεατρικό παιχνίδι, κουκλοθέατρο, ζωγραφική, παντομίμα κτλ.
Μέσα από το βιβλίο προσεγγίζονται διάφορα ευαίσθητα θέματα όπως:
Πρόκειται για μια πολύ ευχάριστη διαδικασία ανακάλυψης και γνώσης μέσα από την καλλιέργεια της δημιουργικής φαντασίας. Στόχος είναι τα παιδιά μέσα από την ασφάλεια ενός ρόλου να ανακαλύψουν τον κόσμο γύρω τους αλλά και να βρουν την δική τους θέση μέσα σε αυτόν.
Το θεατρικό παιχνίδι ξεκινάει από διάφορα ερεθίσματα, όπως μια ιστορία, ένα ποίημα, ένα διήγημα, μια παράσταση, ένα βίντεο στο ίντερνετ, το άρθρο μιας εφημερίδας, μια φωτογραφία, μια εικόνα. Τα παιδιά καλούνται μέσα από τη δραματοποίηση μας φανταστικής ιστορίας να συζητήσουν και να εκφραστούν για θέματα που τα απασχολούν στην καθημερινότητά τους και ν’ αυτοσχεδιάσουν πάνω σ’ αυτά.
Το παιχνίδι, η κίνηση του σώματος, η σιωπή και η παύση, ο αυτοσχεδιασμός και ο ρόλος, θα μάθουν το παιδί να δουλεύει συλλογικά, να γνωρίσει τον εαυτό του, να αποκτήσει αυτοπεποίθηση, γνώσεις , πειθαρχεία, εν συναίσθηση και πολλαπλούς τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας.
Η μουσική μαζί με την κίνηση μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη δόμηση του συναισθηματικού κόσμου των παιδιών, αναπτύσσοντας την ικανότητα δημιουργίας και της φαντασίας. Η γλώσσα των ήχων επιτρέπει στο παιδί να εκφράσει τις συναισθηματικές του ανάγκες και να επικοινωνήσει με μη λεκτικό τρόπο. Το μάθημα θα περιλαμβάνει:
Το κουκλοθέατρο είναι ένα θέαμα που καλεί τους μαθητές ν’ αναλάβουν ενεργητικό ρόλο και από θεατές να γίνουν δημιουργοί του. Θα μάθουμε να επικοινωνούμε τις ιδέες μας και να τις κάνουμε σενάριο, καθώς και να κατασκευάζουμε κούκλες, μεταμορφώνοντας τα πιο απίθανα υλικά. Η τεχνική της κατασκευής δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να σκεφτούν τρόπους και μέσα για να φτάσουν στο αποτέλεσμα που επιθυμούν. Θα μάθουν λοιπόν να παρατηρούν, να κάνουν σχέδια, να εξοικειώνονται με την εύρεση και την οργάνωση του υλικού τους και να συνεργάζονται. Επίσης, το παιδί θα χρησιμοποιήσει τη φαντασία του για ν’ ανακαλύψει πως το κάθε αντικείμενο της καθημερινής χρήσης μπορεί να παίξει ένα ρόλο, είτε με μια μικρή προσαρμογή είτε ως έχει στην ιστορία του κουκλοθεάτρου. Τέλος, το παιδί θα έρθει σ επαφή με διάφορους τρόπους φωτισμού του υλικού του και την ένταξη μουσικής στην ιστορία του.
Ζωγραφικής: το παιδί θα έρθει σ’ επαφή με τον κόσμο των χρωμάτων και των σχημάτων και θα δημιουργήσει ελεύθερα τα θέματά του με τη χρήση ξυλομπογιάς, μαρκαδόρου, τέμπερας, πινέλου, δαχτυλομπογιάς, νερομπογιάς, κηρομπογιάς.
Εικαστικά: το παιδί θα γνωρίσει σημαντικά έργα από την ιστορία της τέχνης και με αφορμή τα ερεθίσματα αυτά θα φτιάξει ζωγραφιές και κολάζ. Επίσης, θα δημιουργήσει κατασκευές από διάφορα υλικά για χρήση διακόσμησης, παιχνιδιού, και θεατρικών σκηνικών για το θεατρικό μας παιχνίδι.
Φωτογραφίας: το παιδί θα μάθει να εκφράζει και αποτυπώνει συναισθήματα στη φωτογραφική εικόνα, θα έχει τη δυνατότητα αυτοφωτογράφησης , να αποτυπώσει θέματα χιουμοριστικα μέσα από τη φωτογραφική του αντίληψη και να χρησιμοποιήσει τη φωτογραφία ως αφηγηματικό μέσο. Δημιουργία φωτοϊστορίας.
Στόχος των δημιουργικών εργαστηρίων είναι η καλλιέργεια των ιδιαίτερων ικανοτήτων των παιδιών μέσα από τη μοναδική τους οπτική αντίληψη και τον έμφυτο ενθουσιασμό τους. Αναγνωρίζοντας ότι διαθέτουν μια έντονη περιέργεια για τον κόσμο που τoυς περιβάλλει και μια έμφυτη επιθυμία να τον συλλάβουν προσπαθούμε να προωθήσουμε τη γνώση μέσα από το γοητευτικό κόσμο της δημιουργίας.